Blogindlæg

Luther møder Zwingli i glasmosaikkerne i kirken i Weggis, Schweiz.

27.06.2017 | Videnudveksling

Da Zwingli mødte Luther. Et schweizisk reformationsminde fra 1919.

Reformationen skabte mange modsætninger. Ikke kun mellem katolikker og protestanter. Også protestanterne blev indbyrdes uenige. Striden mellem Luther og Zwingli blev en af de voldsomste, hvis man betragter den med teologiske briller. I Zwinglis gamle kirke i Schweiz lod man i 1919 de to kamphaner mødes i fred og fordragelighed.

20.06.2017 | Videnudveksling

Tro og fornuft hos Luther

Det er en udbredt misforståelse, at Luthers afviste fornuften og på den måde udgjorde den absolutte modpol til oplysningstiden. Sagen er mere kompleks. Alt efter perspektiv kunne Luther kalde fornuften en luder eller noget guddommelig?

Fløjaltertavle fra Allerup Kirke, ca. 1525 med korsfæstelse i midterfeltet og apostle i fløjene. Inskriptionen på tavlens predella – det dobbelte kærlighedsbud fra Mattæusevangeliet (22:37 og 39) – er sekundær (Licens CC-BY-SA, Foto: Arnold Mikkelsen).

12.06.2017 | Videnudveksling

Skarn eller spejl? Om bevaring eller destruktion af billeder efter reformationen

Efter reformation rejste de nyudnævnte lutherske biskopper – eller ’superintendenter’ som de blev kaldt – rundt på visitats til sognene i deres stift for at se efter, om kirker og menigheder havde taget de nye lutherske tanker til sig. Deres observationer noterede de i en visitatsbog. Disse bøger giver indblik i, hvordan de lutherske biskopper…

Præces et lacrimae sunt arma ecclesiae. Bøn og tårer er kirkens våben. Indskrift på altertavlen i Saltum Kirke (Foto af forfatteren).

06.06.2017 | Videnudveksling

Luther på prædikestolen

Luther var prædikant i den store stil og som sådan et symbol, en markør, et ideal. Da kirkerne efter reformationen fik prædikestole, var spørgsmålet, hvilke motiver, man skulle udsmykke dem med. Man var tøvende, for man havde ikke haft mange egentlige prædikestole tidligere. Hvilke gamle motiver kunne accepteres? Hvordan skulle man udtrykke det…

Portræt af Christen Skeel til Fussingø m.fl. Da Skeels første hustru døde, sendte han sine børn til Vallø, hvor farmoderen opdragede og uddannede dem. I 1649 giftede Skeel sig igen, og børnene blev derfor sendt til sin deres nye stedmoders søster på Krenkerup. Et par år efter døde stedmoderen, og børnene blev nu sendt til deres faster på Krastrup i Nordjylland. Flytningen mellem slægtninge fortæller os, at adelsbørn helst skulle opdrages af det samme køn, samt at det var foretrukket, at adelspiger blev opdraget af moderens eller stedmoderens slægt (Billede på Skokloster Slot. Fra wikimedia commons).

30.05.2017 | Videnudveksling

Reformation, ferie og fritid

Martin Luther betonede, at det at være til stede i verden og være flittig, var en Gud velbehagelig gerning: Gud ville, at mennesket skulle gøre sig nyttigt. Det gjorde man bedst gennem arbejde. Luther ønskede at gøre op med ”de dovne munke og nonner”, som ifølge Luther ikke var til stede i verden. Men hvad med fritiden? Hvordan stod det til med…

Johannes Eck tog det typografiske tegn ’obelisken’ i brug i Roms kamp mod Luther. Siden lagde tegnene asterisk og obelisk navn til velkendte figurer
(Foto og model: Jens Jakob Bitsch Holm)

24.05.2017 | Videnudveksling

Obelisker og Asterikser: Johann Eck angriber Luthers 95 teser.

Der blev brugt obelisker i kampen mod Luther. Meget passende brugte Luther asterisker i sit modsvar, der var med til at grave grøften mellem Wittenberg og Rom endnu dybere.

Luthers Katekismus-glas

15.05.2017 | Videnudveksling

Luthers Katekismus-glas og gensyn med en blå hund

Et af de vigtigste midler til udbredelsen af den rette evangeliske tro, var børnelærdom og katekismus. Man skulle kunne sin katekismus. Udenad. Men Luther havde tilsyneladende også mere underholdende måder at teste sine elevers katekismus-kundskaber på – eller det mente hans modstandere i hvert fald.

Skuespilleren Bjarne Henriksen som Luther (Foto / Montgomery. Grafisk bearbejdning / OddFischlein).

08.05.2017 | Videnudveksling

Luther i kød og blod

Levendegørelse er en stærk tendens i dette års markering af reformationsjubilæet. Publikum skal helt tæt på personen. Man skal kunne mærke dramaet. Er Luther ramt af X-faktor-kulturen?

Howard Pyles illustration fra 1903 udgaven af The Story of King Arthur and His Knights  (Wikipedia commons).

01.05.2017 | Videnudveksling

Kong Arthur og bonden Dennis – om Monty Python og historieskrivning

Det er let at bruge faste skemaer, når vi læser og skriver reformationshistorie. Men selvom faste skemaer kan virke pædagogiske og fremmende for forståelsen, så rummer de en fare for at forsimple eller endda fejlfortolke historien. En underholdende illustration af sådanne utilsigtede konsekvenser kan findes hos ingen ringere end Monty Python.

Kalkmaleri fra Vejlby Kirke i Aarhus. To kvinder forstyrres af djævlen i deres arbejde med at kærne smør. Smørkærning var en vigtig kvindelig arbejdsopgave og heksen blev ofte beskyldt for at forgøre det gode smør (Foto: Nationalmuseets database over kalkmalerier - klik for større billede).

25.04.2017 | Videnudveksling

Overtro og Trolddom efter Reformationen

Reformationen satte den rette tro på Gud i højsædet. Enhver falsk tro og overtro blev nu et primært angreb mod Gud, som risikerede at nedkalde hans vrede over hele samfundet. Trolddom var ifølge kirken overtro og skulle derfor forfølges og udryddes.

Viser resultater 21 til 30 ud af 137

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste