Blogindlæg

Bogmaleri fra klostret Eberbach i Rheingau. Motivet er „Kristus og Kirken“  og malet af Munken Thomas. Citatet er fra en kommentar til Højsangen. Eksemplet viser hvordan Højsangens kærlighedsmetaforik blev tolket teologisk (Foto: Wikimedia Commons).

18.05.2016 | Videnudveksling

Luthers brug af brylluppet som billede

Lige før 1520 begynder Luther at bruge brylluppet som billede på det nye forhold mellem Gud og menneske. Det har man for så vidt gjort siden kristendommens begyndelse, men hvor man tidligere fremhævede det hierarkiske og asymmetriske forhold mellem mand og kvinde, fremhæver Luther det symmetriske. Det kan han gøre, fordi han står på skuldrene af…

Dette sjældne, 10 cm høje drikkeglas stammer fra Byzans, muligvis Mellemøsten, og kan dateres til 1100-tallet. Det er et af få ’Lutherbægre’, som vi faktisk ved har tilhørt Martin Luther (© Kunstsammlungen der Veste Coburg/Germany, www.kunstsammlungen-coburg.de).

09.05.2016 | Videnudveksling

Luthers drikkebægre

Luther modtog mange gaver fra fyrster, byer og universiteter. Ud over penge og naturalier, var det blandt andet også bægre og fade af ædelmetaller. Bægrene indtager en særlig plads, både i hans samtid og i hans eftermæle.

Landsknægtdolk fra 1520’erne, fundet på slagmarken ved Svenstrup i 2012 (Billede brugt med tilladelse fra Nordjyllands Historiske Museum).

02.05.2016 | Videnudveksling

Blod og mudder – Slaget ved Svenstrup, 16. oktober 1534

Forudsætningen for, at Christian 3. kunne gennemføre Reformationen hang sammen med hans sejr i den borgerkrig, der blev kendt som Grevens Fejde (1534-1536). I borgerkrigens begyndelse led kongen en række nederlag på slagmarken. Det var derfor slet ikke givet, at det blev Christian 3.s fremstilling af den lutherske lære, der i de næste århundreder…

Luthers opholdsrum på borgen Wartburg, hvor han 1521-22 blandt andet oversatte Det Nye Testamente til tysk. Intet inventar i rummet er oprindeligt, og kun enkelte dele af selve bygningskonstruktionen kan føres tilbage til Luthers tid (Foto 1890-1900. © Library of Congress, Prints & Photographs Division, Photochrom Collection, LC-DIG-ppmsca-01151).

25.04.2016 | Videnudveksling

Lutherkult mellem relikvier og relikter

Efter Luthers død blev hans materielle verden udgangspunkt for en kompliceret kombination af erindring, antikvarisk interesse og til tider endda tilbedelse.

En gruppe borgerlige konfirmander, Aarhus Haandværkerforenings Festsal 1935 (Foto: Åge Fredslund Andersen/Den Gamle By).

18.04.2016 | Videnudveksling

Borgerlig konfirmation

I Danmark konfirmeres ca. 75 % i kirken, men der findes alternativer til den kirkelige konfirmation. De er bare aldrig rigtigt slået igennem i Danmark, selvom Grundtvig var blandt fortalerne for en borgerlig konfirmation.

Formaningerne til nutidens konfirmander er noget anderledes end i 1540erne, hvor Peder Palladius ingen fine fornemmelser havde (fotograf: Christian Roar Pedersen).

10.04.2016 | Videnudveksling

Konfirmation og overhøring uden fine fornemmelser…

Luther afskaffede den katolske firmelse, og den konfirmation, som vi kender, kom først til i 1736. Men siden reformationens indførelse kender man til overhøring i den kristne børnelærdom. Og den kunne bliver meget konkret.

Ill.: Christian IV’s syn fra Bergen (NK. 335). Teksten er som følger: ”År 1625, denne gestalt har vist sig for mig i et syn d. 8. December tidligt om morgenen på huset Rosenborg, af den hån og spot som vor frelser og saliggører, Jesus Christus, har udstået for vor skyld, mens jeg gjorde min børn til Gud for den Evangeliske kirkes aktuelle nød, Christian d. 4, Danmarks og Norges Konge.” Det oprindelige maleri kan ses på Rosenborgs hjemmeside.
(Foto: Olav Espevoll, Universitetsmuseet i Bergen, Norge. Tak til Svein Skare og Sonja Innselset for at tilvejebringe billedet og stille det til rådighed).

04.04.2016 | Videnudveksling

Christian IV’s syn; et Luthersk fromhedsbillede?

Christian IV var en from mand. I 1625 fik han et syn af den lidende Kristus, som efterfølgende blev motiv for mange malerier. Christian IV’s syn og motivets senere ikonografiske udvikling giver os et direkte indblik i datidens religiøsitet.

John Witte Jr. er professor i jura og leder af Center for the Study of Law and Religion på Emory University i Atlanta, USA, og internationalt anerkendt som verdens førende ekspert i reformationens indflydelse på retshistorien.

29.03.2016 | Forskning

Fra evangelium til lov. Den lutherske reformation og dens indflydelse på retshistorien

Longread af John Witte Jr.: Den juridiske arv fra Luther er dobbelt. På den ene side blev kimen til frihed, lighed og broderskab lagt, mens reformatorerne på den anden side var aggressive allierede i statens undertrykkelse og overgreb.

28.03.2016 | Videnudveksling

Om tillid til Gud og til velfærdsstaten

I Danmark har vi mere tillid til hinanden og til staten, end man har i andre lande, og det skaber grobund for et velfungerende samfund. Måske findes en del af årsagen i Martin Luthers understregning af den absolutte tillid til Gud.

Oluf Bagers epitafium. Efter Danmarks Kirker, Odense Amt, s. 1420 (fig.208).

21.03.2016 | Videnudveksling

Epitafier giver indblik i datidens fromhed og erindringskultur

Både før og efter Reformationen var det almindeligt at adelige og velhavende familier fik udført et epitafium eller gravmæle til deres kirke, som gennem tekst og billede skulle fastholde mindet om afdøde familiemedlemmer. Det er fx tilfældet med Oluf Bager fra Odense, som satte et epitafium over sin familie i Gråbrødre Kirke. Oluf Bagers epitafium…

Viser resultater 71 til 80 ud af 129

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste